Burn-out preventie

Stress, overspannenheid en burn–out preventie voor individuen

Elk resultaat is het gevolg van wat eraan vooraf is gegaan. En als je doet wat je altijd al deed, dan krijg je wat je altijd al kreeg.

Het is niet eenvoudig om zonder hulp uit je dagelijkse manier van doen te stappen en dingen te veranderen. Hoe graag je dat zelf ook wilt. Hier springen wij graag bij. Niet alleen als er sprake is van een burn-out. Voorkomen doen we nog liever.

In vijf coachsessies van anderhalf tot twee uur zorgen we ervoor dat je weer of meer regie hebt op je werk, leven en tijd.
Afhankelijk van je vraag en van wat er speelt, geven we o.a. aandacht aan:

  • Kernkwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën
  • Persoonlijke waarden
  • Persoonlijke balans
  • Een werkbare mail en planning
  • Karakterstructuren
  • Gedragsstijl voorkeuren

De gesprekken kunnen incompany plaatsvinden of op een externe locatie.
Als minder stress jou gelukkiger gaat maken, stuur dan een mail of bel 0516-721 200.

We werken ook aan stress, overspannenheid en burn–out preventie voor teams.
Dat doen we met ons Fundamentals programma.

 


Achtergrondinformatie stress, overspannenheid en burn–out

Onze ervaring (we mochten al meer dan 2.000 mensen coachen) is dat medewerkers een baan verlangen die hen boeit. Ze willen een baan die met gemak en plezier vervult kan worden. Ze hebben behoefte aan een structuur die overzicht geeft en rust veroorzaakt in het hoofd. Die helpt bij het maken van keuzes en het zorgen voor een eerlijke balans in het leven. Mensen willen bewustzijn op persoonlijke kwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën. Ze willen inzicht in hun gedragsstijl en een spiegel voorgehouden krijgen op wie zij zijn als het over communicatie gaat.Mensen wensen  bewustwording over het persoonlijke denken en handelen en over factoren op de werkplek creëren die veerkrachtiger, energieker en enthousiaster maken. Mooi woord hiervoor is job engagement. 

 

Stress

Stress is een fysieke en mentale reactievorm op een externe dreiging.

Of het nu op je werk- of in je privé situatie is, je ervaart in je dagelijkse leven stressvolle situaties. Opmerkelijk is dat sommige mensen gestrest lijken te raken bij de kleinste ergernissen terwijl anderen kalm en beheerst blijven. Zelfs in crisissituaties. En opvallend is ook dat een aantal mensen na hevige stress snel herstelt en anderen hun evenwicht moeilijk terugvinden. Je genetische aanleg en karakter spelen daarbij een rol, maar ook omgevingsfactoren zoals een hoge werkdruk en/of spanningen thuis.

De 3 fasen van stress

Alarmfase
Je wilt vechten of vluchten. Deze fase verbruikt veel lichamelijk energie.
Als deze fase aanhoudt gaat het over in de

Weerstandsfase
Ook deze fase verbruikt veel lichamelijk energie. Zolang de meeste dingen soepel verlopen is er niets ernstigs aan de hand. Als er iets tegenzit heb je echter geen energie meer. Is er geen weerstand meer. Als deze fase aanhoudt gaat het over in de

Uitputtingsfase
Als de stressfactor aanhoudt kan het lichaam de strijd niet langer volhouden. Lichaamsfuncties vallen terug en nemen af tot minder dan normaal. Het lichaam heeft nu rust en herstel nodig.

Als er vervolgens geen rust en dus herstel plaatsvindt is er meer schade en kan de stress leiden tot:

    • Infecties
    • Depressie
    • Ziekte
    • Hoge bloeddruk
    • Maagzweer
    • Overgewicht
    • Mindere geestelijke gezondheid
    • Hartaandoening
    • Hersenbloeding

Overspannenheid

Overspannenheid is een stress gerelateerde stoornis. Duren je klachten korter dan zes maanden, dan is er sprake van overspannenheid. Als je overspannen bent, dan lukken je normale bezigheden niet meer zoals je gewend bent. Je voelt je moe, verliest snel het overzicht en raakt je grip op situaties kwijt.

Burn-out

“Burn-out is een verzameling van verschijnselen die veroorzaakt zijn door chronische stress op de werkplek en die niet succesvol zijn beheerd. Burn-out verwijst specifiek naar verschijnselen in de beroepscontext en mag niet worden toegepast om ervaringen op andere gebieden van het leven te beschrijven.

Als je een burn-out hebt, dan voel je je letterlijk opgebrand. Je voelt je emotioneel, geestelijk en lichamelijk volledig uitgeput. Het gevolg hiervan kan zijn dat je je niet meer verbonden voelt met je werk en het gevoel hebt dat je niets bereikt. Je ervaart mogelijk gevoelens van afstandelijkheid, falen en cynisme. Je wilt het liefst ontsnappen aan je werk waardoor ook je persoonlijke prestaties achteruit gaan. Je meld je vaker ziek of hebt de wens dat te doen. Ook heeft het invloed op het contact met je collega’s en thuis met je familie, je gezin of vrienden. Ook je gezondheid heeft eronder te lijden.

Een op de zeven medewerkers heeft burn-out klachten.  Burn-out is geen persoonlijk probleem of een teken van zwakte. Gebleken is dat de werkplek van meer invloed is op een burn-out dan de persoonlijkheid van iemand.

Van invloed zijn met name:

    • werklast (hoeveelheid werk)
    • zeggenschap (autonomie)
    • beloning (waardering en/of financieel)
    • collega’s (sociale steun, sfeer en contact)
    • rechtvaardigheid (ideeën over billijkheid en sociale rechtvaardigheid)
    • waarden (doelen en verwachtingen van het werk)